Kısaca Mimarlık ve Sanatsal Boyutu

Kapak Görseli İmaj: thevoidmag.com

Kısaca Mimarlık ve Sanatsal Boyutu


Mimarlık çevresiyle sürekli ilişki halindedir ve tarih boyunca çeşitli toplumlar, kültürler, gruplar tarafından yorumlanmıştır. Peki, bu yorumlar “Mimarlık nedir?” sorusunu nasıl yanıtlamışlar. Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü’ nün “mimarlık” maddesine göre;[1]

“İnsanların yaşamasını kolaylaştırmak ve barınma, dinlenme, çalışma, eğlenme gibi eylemlerini sürdürebilmelerini sağlamak üzere gerekli mekanları, işlevsel gereksinmeleri ekonomik ve teknik olanaklarla bağdaştırarak estetik yaratıcılıkla tasarlama ve inşa etme sanatı; başka bir tanımlamayla, yapıları ve fiziksel çevreyi tasarlama ve inşa etme sanat ve bilimi; yapı ve mekan tasarımı; kısaca yapı eyleminin sanata dönüşmesi; yapı sanatı, mimari.” Günümüzdeki bu tanımda vurgulanan “sanat” ifadesi, MÖ. 1.yy’da Romalı Vitruvius’ un ilk mimari yazılı eser olarak bilinen “De Architectura” adlı eserindeki başarılı mimarlık tanımında utilitas, firmitas, venustas (kullanışlılık, sağlamlık, güzellik) içinde kendine yer bulmuştur. Yine ilerleyen dönemlerde Auguste Perret’in “Mimarlık mekanı örgütleme sanatıdır.” sözü ve Le Corbusier’in “Mimarlık her şeyden önce sanattır.”[2] İfadesi kayıtlara geçmiştir. Çağlar boyunca sanata ve mimarlığa yüklenen anlamlar değişse de iki kavram arasındaki bağlantı her zaman öne çıkan bir ilişki olmuştur.

Sanat ve mimarlık arasındaki ilişkinin yadsınamaz bir gerçek olduğu ortada; ancak, bu ilişki hangi boyutta ? Mimarlık, kendi içinde taşıyıcı sistem, ekolojik sürdürülebilirlik, mekan kurgusu, kullanıcı konforu gibi bir takım tasarımsal ihtiyaçları karşılama gerekliliği sebebiyle salt sanattan ibaret değildir.[3] Kısaca özetlemek gerekirse mimarlık; işlev, bilim ve sanat çarpanlarının birbirlerini etkileyerek ortaya çıkardığı bir sonuç ürünüdür. Sanat değeri düşük olan bir mimari ürün her zaman eksik bir ürün olarak kalacaktır.

 

Referanslar

Doğan Hasol - Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü

Doğan Hasol – Mimarlık Deyince

İsmail Tunalı – Tasarım Felsefesine Giriş

Nevzat Sayın & Doğan Tekeli – MIM, 2.Bölüm (TRT2)

Kapak Görsel; http://thevoidmag.com

Dipnot;

[1] Doğan Hasol; Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, 16.Baskı, Yem Yayın, İstanbul, 2019.

[2] İsmail Tunalı; Tasarım Felsefesine Giriş, Yem Yayın, İstanbul, 2004, s. 42-43

[3] Doğan Hasol; Mimarlık Deyince, 1.Baskı, Yem Yayın, İstanbul, 2019, s.38-40 

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dijital Yapı Teknolojileri; DFAB House

Panzehir mekanizma olarak: Fobie Evi

Le Corbusier – Mimarlıkta Seri Üretim Devrimi