Panzehir mekanizma olarak: Fobie Evi


Panzehir mekanizma olarak: Fobie Evi

Makineleşme çağında organik basitlik ideası; Tutumlar ve Çelişkiler

     Dış doğanın insanı, insanın tüm yapıyı yansıması altına aldığı doğal bir sistemin içerisindeyiz. Bu sistem gelişimiyle birlikte “Modernleşme” ve “Makineleşme” kavramlarını hayatımıza katıyor. Ancak her ne kadar moderniteye ayak uydursak da içimizde insan ve doğanın birleşiminden oluşan zerafeti yapımız gereği unutamayız. Hayatımızda sürekli yenilenen ve türeyen bu kavramları doğamız bakımından ele almalıyız ve aşağılamadan, gelişimimizdeki rollerine bakmalıyız. Öncelikle “Modernist” hareketin mimarideki etkisine bakacak olursak, moderniteyi karton tabakalarının birleşimi ve katlanması olarak değerlendiren “modern mimar” lara tasarımlarımızın insan yapısının mekanik bir taklidi olduğunu hatırlatmalıyız.

     Makine çağında sanat ve yaşam; makineleşmeyi kabul etmek ve pragmatik etkisini değerlendirmektir. Organik basitlik bu bağlamda devreye girer ve temel prensiplere sahiptir. Sadelikle karıştırılmaması gerekir çünkü sadelik mutlaka basitlik demek değildir. “Basit” düşünmek basit şeylerle iş görebilmek, her şeyi bir bakışta görebilmektir aynı zamanda eleyip atmaktan ve yapmacık özenden uzaktır. Frank Loyd Wright’ ın Praire Prensipleri dokuz temel esasla organik basitliği sağlamaktadır ve mimari stiline bu prensipleri yansıtarak idealini gerçekleştirmiştir. İlk olarak manzaranın bütüne birlik duygusunu vermek amacıyla gerekli parça sayısını asgariye indirmiştir. Bu esas Fobie Evi içerisinde oturma odası ve yemek odasını ayıran net bir sınır olmamasıyla kendini göstermektedir. Sonrasında paralel düzlemlerin uzatılarak vurgulanmasıyla dış cephede, döşeme zeminlerini arazinin en iyi bölümünden ayrılması sağlanmıştır. Üçüncü esas olarak bütün duvarları çevredeki perdeler haline getirerek, kutu içinde kutu olmamasını sağlamıştır ve mekanı tek geniş bir çevreyle akıcı bir hale getirmiştir. Sonraki prensiplerini uygularken bodrumu tamamıyla zeminden çıkararak bir kaide görevi görecek şekilde evin altlığını sağlamıştır. Doğru insan oranlarını kullanarak, “içeri” ya da “dışarı” yönelen açıklıklarla ahenk oluşturarak insan doğasına uyarlamıştır. Süslemeden kaçınmak amacıyla malzemeleri birlikte kullanmak yerine tek malzeme kullanmaya yönelmiştir. Çünkü, doğanın kendisinde var olmayan yapay süsleme organik basitlik ilkesine terstir. Bir diğer esas olarak kurucu parça tanımlamasını yaparken bina içindeki aydınlatma ve sıhhi tesisat gibi sistemleri organik ideal içinde almıştır. Sekizinci esasında mobilyaları, bina ile bir bütün olarak ele almış, düz çizgiler ve doğrusal formlarla olabildiğince makine işlemesinden uzak tutmuştur. Son olarak dekoratörü eleyerek “dönemi yansıtmak” ifadesini gerçekleştirmiştir.

     Frank Loyd Wright, tasarımın her aşamasında prensipleriyle tutarlı bir tutum sergileyerek makineleşme basitliği ile mimari basitlik arasındaki farkı göstermiştir. Gösterdiği bu tutum makineyi elden bırakmayan “Modern İnsanlar” a organik mimari idealini anlatmıştır.

Fobie Evi Dış Cephe (Yapay Süslemeden kaçınma ve tek malzemelere yönelim) İmaj: loc.gov

 

Fobie Evi Planı (Manzaranın bütüne birlik duygusu vermesi için ayırıcı parça sayısının en aza indirilmesi)

İmaj: Greatbuildings.com

 

Fobie Evi Döşemeleri (Yataylık vurgusu yapılarak döşeme zemininin araziden ayrışması) İmaj: thoughtco.com

Fobie Evi Avlusu (İçeri ve dışarı yönelen açıklıklar) İmaj: commons.wikimedia.org

 

Fobie Evi Mobilyaları (Düz çizgiler ve doğrusal formalar) İmaj: franklloydwright.org


Referanslar

www.archdaily.com/60246/ad-classics-frederick-c-robie-house-frank-lloyd-wright

commons.wikimedia.org

flwright.org/researchexplore/robiehouse

franklloydwright.org

en.wikiarquitectura.com/building/robie-house/

greatbuildings.com

thoughtco.com/5-ways-to-get-the-wright-house-plans-177782

loc.gov/resource/highsm.14144/

Frank Loyd Wright - Modern Mimarlık: 1930 Yılı Kahn Dersleri


Bu blogdaki popüler yayınlar

Dijital Yapı Teknolojileri; DFAB House

Le Corbusier – Mimarlıkta Seri Üretim Devrimi